Út 19. listopadu    slaví: Alžběta
Kategorie: Road Trip "divokým" západem" USA - 2013

Úvod, aneb co zařídit před cestou

Plánování, zařizování, rezervování... aneb plnění snu krok po kroku.

Dlouho před odjezdem jsem pročítala všelijaké stránky, fóra a průvodce. Každé místo bylo krásnější než to předchozí. Nebylo to lehké, zvláště s ohledem na finanční a časové možnosti. USA je rozlehlá země, kde si každý přijde na své. Moc historie zde nenajdete, tu si bohatě užijete v Evropě. Do Ameriky se jezdí převážně kvůli přírodě, a ne ledajaké. USA je doslova zahlcena národními parky, kaňony a monumenty, které jsou jedinečné.

V práci jsem si vyškemrala 3 týdenní dovolenou a bylo vyhráno. S kamarádkou jsme se dohodly, že se vydáme na západ USA, s několika denní zastávkou na východním pobřeží ve Washington DC a NYC.

Protože cesta na západní pobřeží bývá velmi nákladná, rozhodly jsme se najít ještě další nadšence, kteří by se k nám přidali a podělili se s námi o náklady na dopravu a ubytování. A přeci jen, s větší partou bývá větší sranda :-).

Na několik serverů jsem vložila inzerát a čekala. Ozvalo se hned několik lidí, ale upřímně, slovy "taky bych rád/a jel/a, měl/a bych velký zájem" jejich nadšení vesměs končilo. Většinou už se neozvali zpět, nebo bez omluvy nepřijeli na domluvený sraz. Jiným prostě nesedl způsob levného cestování a itinerář, ale měli alespoň tolik slušnosti, že nás o tom informovali. Štěstí však přálo a mě se podařilo sehnat důvěryhodnou osobu, která se s nadšením pustila do společného plánování a rezervování a našla další spolucestující do party.  Nakonec nás jelo pět a samé baby :-D.

Biometrický pas, ESTA vs. Vízum

Ještě než jsme si koupily letenky, musely jsme si zařídit povolení ke vstupu do USA. Zpravidla se tam dostanete dvěma způsoby, buď si vyřídíte klasické vízum, které stojí cca 140 dolarů, nebo elektronickou registraci ESTA, která stojí pouhých 14 dolarů a platí na dva roky, je k ní zapotřebí biometrický pas, který si vyřídíte za 600 Kč na příslušném MěÚ a počkáte si zhruba 3 týdny na jeho vydání.

Vzhledem k tomu, že jedeme jen jako turisté a náš pobyt nebude delší než 90 dní, zvolily jsme registraci ESTA. Vyplnit formulář nám zabralo cca 10 minut se vším všudy. Do několika hodin přijde odpověď, zda jste byli úspěšní. My naštěstí byly, i když ani kladné vyřízení ESTA nemusí nutně znamenat, že vás na území Spojených Států pustí. Vše záleží na příslušném celníkovi, který vás bude na letišti zpovídat. Zůstávala jsem však klidná, ještě jsem neslyšela o nikom, koho by na ESTU nepustili a vrátili zpět do země, odkud přiletěl.

Koupě letenky a jízdenky

Když už jsme držely povolení ESTA, mohly jsme si zajistit letenky. Už od ledna jsem sledovala ceny na různých serverech jako pelikan.cz, letuska.cz, studentagency.cz, ale bohužel s každým dnem se cena zvyšovala a LA za 13 000 Kč už bohužel nebylo. Jestli můžu poradit, nečekejte na nákup letenek až na poslední chvíli. Slevy jsou a budou, ale tak maximálně do NYC, na Floridu a s trochou štěstí někam na západ v termínu, který není zrovna jeden z nejlepších. Jet v Listopadu za 12 000 Kč na západ a chtít do NP, jako např. Yosemite není dobrý nápad. Uspějete nejspíš s Death Valley a Las Vegas. (Update r. 2017 – v posledních letech bývají akce mnohem častěji a některé i v hlavní sezóně, akce už jsou prakticky pořád).

Po prohledání všech vyhledávačů a srovnávačů cen jsem šla zkusit štěstí přímo na stránky aerolinek. American Airlines nabízeli jednu z nejlevnějších letenek, a tak jsme s rezervací neváhaly. Letenka nás vyšla na 804,20 dolarů z Prahy do Los Angeles (s jedním přestupem v Londýně, kde budeme 4 hodiny) a z NYC do Vídně (s jedním přestupem opět v Londýně). K tomu jsme si rezervovaly vnitrostátní letenku z Long Beach do Washingtonu DC za 171 dolarů přes Jetblue.com, který vycházel nejlépe a navíc to byl přímý let, což bylo ideální, protože jsme se chtěly během nočního přeletu vyspat.

Z Washingtonu do NYC jsme plánovaly přejet autobusem, je to přece jen 5 hodin a vyjde to levněji než letenka nebo vlak. Když se poštěstí a natrefíte na otevření nového období u přepravní společnosti, koupíte lístek i za dolar. A tak jsme čekaly a čekaly, až se jednoho krásného večera opravdu objevily jízdenky na září až prosinec u společnosti Megabus, kterou jsem znala už ze svého pobytu v Anglii. Je to levnější společnost, ale autobusy jsou komfortní a i delší přejezdní doba se dá vydržet. Bohužel jsme se dlouho nemohly rozhodnout, jestli pojedeme téhož dne večer, nebo až ráno druhého dne, a tak jsme jednodolarové jízdenky prošvihly… cena se zvyšuje rychle s nárůstem prodaných jízdenek, ale na večerní termín se zvedla jen o dolar, a tak jsme nakonec koupily jízdenku za 2 dolary + taxa, sečteno podtrženo krásná cena. Upřímně, kam se za necelých 60 Kč dostanete v ČR autobusem nebo vlakem v dnešní době?

Itinerář

Bylo zapotřebí také vymyslet trasu. Kdybychom zůstávaly ve Státech několik měsíců, možná bych plánovala jinak a nechala trasu více otevřenou a spoléhala se na to, kam nás vítr donese, ale tři týdny je bohužel velmi omezený čas a já chtěla vidět co nejvíce, takže bylo zapotřebí plánovat detailně.

Sestavení itineráře není nic lehkého, navíc když se do plánování zapojují jen dvě osoby a ostatní se nechávají „vézt“, to se pak horko těžko vybírají místa, aby se zamlouvaly všem. Každopádně mě to bavilo, pročítala jsem si trasy jiných cestovatelů, četla diskuze, rady a tipy a vypsala si nejlepší možnou cestu, která by nebyla až tak náročná na přejezdy… těm se sice nevyhnete, zvlášť v těch pustějších oblastech, ale dají se zvládnout.

Spoustu míst jsme musely vypustit a soustředit se jen na ty hlavní, která nás zaujaly. Protože jedeme do USA poprvé (a možná i naposledy, i když, kdo ví?), chtěly bychom navštívit hodně míst, čemuž také odpovídá náš doslova přecpaný plán. Být tam déle, určitě strávíme v každém parku několik dní. Místy to bude doslovný Road Trip, převážně přes ty delší přejezdy - např. Zion přes Death Valley až k Mono lake. Ale i tak si to hodláme na 100% užít :-D.

Z několika návrhů jsme se nakonec rozhodly pro trasu z LA, kde také přilétáme, do NP Californie, Nevady, Arizony a Utahu, až do San Francisca a podél západního pobřeží zpět do LA, kde cestování po západě zakončíme návštěvou Warner Bros. Studia.

Pronájem auta a Mezinárodní řidičský průkaz

Západní pobřeží je nejlepší projet autem. Ne všude se dostanete hromadnou dopravou a hlavně cárat se s bagáží do národního parku autobusem není nejpohodlnější.

Projížděly jsme několik webových stránek i samotné autopůjčovny, kde však byla cena za pronájem zpravidla vyšší, proto jsme se po dlouhém zvažování rozhodly použít srovnávač cen u zprostředkovatele rentalcars.com. Stránky jsou v češtině a najdou vám nejlepší varianty a ceny od různých půjčoven jako např. AVIS, Hertz, Budget, Alamo, National pod. Nevýhodou bylo, že dokud si auto nezarezervujete, jméno autopůjčovny se nedozvíte. (Update r. 2017 – nyní je název autopůjčovny uveden už při vyhledávání, vč. podrobných podmínek půjčení.)

Cesty v USA jsou většinou kvalitní a dobře udržované, nicméně věděly jsme, že si budeme chtít autem projet např. trasu kolem Monument Valley, takže jsme volily i vhodný typ vozidla. Nakonec jsme objednaly „small SUV“, které vypadalo, že bude mít i větší kufr… původně jsme totiž měly být jen 4.

Auto jsme měly vypůjčené u společnosti Alamo. K rezervaci je potřeba kreditní karta. V ceně auta bylo veškeré pojištění, takže jsme na místě nemusely nic doplácet. Čtyři řidiči nad 25 let bývají zdarma (tedy v případě půjčení auta v Kalifornii). Kromě toho jsou v ceně neomezené kilometry, což bylo, vzhledem k délce naší trasy, nezbytností.

Abychom mohly řídit auto v USA, musely jsme si vyřídit Mezinárodní řidičský průkaz. Na dopravním vám ho udělají na počkání, za správní poplatek 50 Kč. Potřebujete jen fotku, platný řidičák a občanku.

Rezervace ubytování

Chtěly jsme dovolenou co nejlevnější, proto jsme se už na začátku dohodly, že budeme kempovat a ve větších městech vyzkoušíme couchsurfing.

V oblíbených destinacích, jako je Grand Canon, Yosemite a Sequoia bylo nutné udělat rezervaci v předstihu. Nechtěla jsem přijet za tmy do parku a zjistit, že všechny kempy jsou plné a narychlo hledat jiné řešení, navíc v předstihu si můžete vybírat z mnoha volných sitů :-D. V některých parcích je dokonce zakázané kempovat mimo kempoviště, kvůli medvědům.

Zaregistrovala jsem se na stránkách recreation.gov a rezervovala kempy v Grand Canyonu, Sequoia, Bryce, Zion a Yosemite, ostatní kempy jsme řešily až na místě. Je zapotřebí si nejprve zjistit, kdy lze rezervaci provést. Do většiny kempů prakticky ihned, ale např. Yosemite NP má velmi specifický způsob, který mi připomněl zápis předmětů do semestru na výšce. Rezervaci jsem mohla provést jen 15. den v měsíci a to jen od určité hodiny. My jsme potřebovaly termín v září, a tak jsme rezervaci mohly provést nejdříve 15. května. Systém se otevřel přesně v 16 hod. našeho času, ale i když jsem na vybrané místo klikla prakticky vteřinu po 16. hodině, bylo už skoro všude plno. Našla jsem pár posledních míst v dalším kempu, bylo to o fous. Pokud plánujete do Yosemitu bez rezervace, hodně štěstí… a mějte raději náhradní plán, mnohem snadněji získáte místa v kempech Grand Canyonu.

V Las Vegas jsme se po kempech ani nedívaly. Říkaly jsme si, že si zahrajeme na bohaté a ubytujeme se v hotelu. Ceny tam nejsou tak vysoké, jako v jiných městech a když navíc dorazíte v týdnu, jsou o polovinu nižší než o víkendech. Medy rezervovala pokoj v hotelu Stratosphere, který nás v konečném důsledku vyšel na cca 50 dolarů i s taxou. Cena byla za pokoj, ne osobu. A i když bývá pokoj pro 2 lidi a další se doplácí zhruba 15 dolarů, vecpalo se nás tam všech 5 a na černo :-). Jo česká nátura je znát.

Ve městech jsem zprvu pokukávala po hostelu nebo motelu, ale ceny byly tak vysoké, že jsme to vzdaly. Vytvořily jsme si profily na couchsurfing.org a Medy, coby zkušený couchsurfer, sehnala skvělé lidi jak v LA, San Francisku, tak nakonec i v NYC. A když se po konci dovolené ohlédnu zpět, bylo to to nejlepší ubytování, které bychom mohly mít… protože zůstat u místních je nejlepší způsob, jak se o onom městě dozvědět co nejvíce a máte možnost si popovídat v AJ a získat nové přátele, prostě zkušenost k nezaplacení.

Jen na jednu noc v NYC, kdy jsme měly příjezd něco po půlnoci jsme raději zvolily hostel. Přeci jen zazvonit na někoho v tak příšernou hodinou jsme si nedovolily. Hostel jsme našly přímo v centru Manhattenu přes booking.com. Byl čistý, levný (tedy na NYC byl levný - asi 900 Kč na osobu) a dokonce jsme dostali malé upomínkové předměty a ráno snídani. Zůstaly jsme jen 3, a tak jsme měly soukromý pokoj a nemusely se s nikým dělit.

Cestovní pojištění

Před odletem jsem si ještě zařídila cestovní pojištění. Po internetovém průzkumu jsem se rozhodla pro Evropskou cestovní pojišťovnu, která vycházela nejlépe a zvolila jsem tarif „Sbaleno – za poznáním“, který bez spoluúčasti vyšel na cca 1500 Kč na 3 týdny. Více o pojištění zde: http://www.ervpojistovna.cz/cs/za-poznanim.

Ostatní

S předstihem jsem nám taky rezervovala prohlídku Warner Bros Studia, kde místa rychle ubývala. Jízdenku Student-Agency z Ostravy do Prahy a z Vídně do Ostravy. Vyhrabala ze šuplíku Americký adaptér a vyměnila si menší hotovost v dolarech (vezla jsem si cca 200 dolarů), protože ne všude se dá platit kartou.

Pozn.: uvedené ceny byly platné v r. 2013.

Vydáno: 26.9.2017 8:38 |
Přečteno: 2953x |
Autor: Cathia
 | Hodnocení:

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

TOPlist
© 2010 - 2017 Cestování - Cathia.cz   •   Design made by Cathia © 2017  •   CMS - Sunlight