Pá 20. září    slaví: Oleg
Kategorie: Road Trip na sever od slunce - 2016

Den 12 – Odda, Låtefossen a cesta kolem fjordu

Cesta do Oddy je konečně otevřená a už opět jen mrholí. Po cestě se ještě zasavujeme v opravně, kde nám spravují zadřenou převodovku. Po projití Oddy míříme k vodopádu Låtefossen a zbytek pozdního odpoledne a večera hledáme místo na spaní - čili projíždíme celý skalnatý fjord a nakonec se vracíme zpět k Oddě a vyjíždíme až na začátek treku Trolltungy.

09.08.2016

Tohle byla nejhorší noc tripu, a to počítám i noční přesuny autem. Brzy ráno se zvedl vítr a lomcoval stany a korunami stromů tak, že jsme se obávali snad i příchodu tornáda. Stany by to vydržely, což o to… jsou kvalitní, ale z těch stromů jsme měli nahnáno. Prohýbaly se, jako by byly z gumy. Někteří vylezli ze stanu celkem brzo a raději přečkali u záchodků. Já jsem se též vyškrábala ven a čas, který jsem mohla věnovat slastnému spánku, využívám k umytí vlasů – opět v umyvadle… je tu aspoň krásně teploučko.

Za pár hodin je po větru a my zjišťujeme, že cesta je konečně průjezdná. Dokonce nám poradili i blízký autoservis, takže se odebíráme za město a předáváme auto odborníkům. Oprava trvala jen zhruba hodinu a vyžádala si několik set Norských korun. Ale auto je opět pojízdné. I když pán nás varuje, že je to jen provizorní, tak snad s tím dojedeme zpět do ČR.

S klidnějším pocitem, že vyjedeme i ty kopce, se vydáváme dál kolem fjordu a opět hltáme výhledy. Sice sem tam ještě poprchává, ale už to není tak hrozné. V Tissedal děláme přestávku na nákup a obhlídku infocentra, kde si bere mapku okolních treků. Z tohoto místa budeme vyjíždět výš k parkovišti pod Trolltungou. Nicméně dnešní ani zítřejší počasí ještě není ideální na výstup ani fotky, takže to zatím odsunujeme a pojedeme občíhnout pár vodopádů v okolí.

OddaV Oddě si vynucujeme alespoň hodinový rozchod, protože už nás nebaví sedět v autě. Bereme deštníky, dělíme se na skupinky a vyrážíme na obhlídku. Odda je malé městečko, přesně na konci Hadangerfjorden, schovaná v údolí mezi horami. Její kopcovitý terén je pokryt domky v Norském stylu, různých barev. Chvíli se jen tak flákáme po městě, poté se jdeme porozhlídnout po obchodech. Kupuji si rukavice na výšlap na Trolltungu, prý se mi budou hodit :-). Mají i docela hezké pohledy. V infocentru u přístavu zjišťujeme, že mají sprchy… bomba, po výšlapu nám přijdou vhod.

Nakonec se střetáváme u supermarketu s další skupinkou, která opět sedí na wifi, ach ta dnešní doba. Čekáme na poslední opozdilce a snažíme se vymyslet plán na dnešní odpoledne. Nakonec jsme si odhlasovali vodopád Låtefossen. Někteří tvrdí, že je to nuda a nestojí za to… já tvrdím opak.

Vodopád VidfossNasedáme do dodávek a jedem. Projíždíme kolem jezera Sandvevatnet a dál podél řeky. Po cestě jsou další a další vodopády, prakticky z každé skály tu něco teče. Zastavujeme u bílého domku, kousek za Oddou, a skrz jejich plot si fotíme 300 m velký vodopád Vidfoss. Vodopád má zvláštní tvar, v dolní polovině se roztéká více do šířky, díky kolmé skále, a dostává tvar takového zvláštního křesla. Majitelé domku musí být opravdu šťastní za výběr lokality, protože u jejich pozemku zastavuje co chvíli nějaký turista, který se jim hrne k plotu a vytahuje foťák :-). No snad už jsou zvyklí.

Opět začalo poprchávat, tak se pakujeme do aut a míříme dolů po ulici č. 13 k našemu cíli, vodopádu Låtefossen. Tohle místo je mnohem více profláknuté. Je tady menší parkoviště, infocentrum a nějaký ten autobus, co tady zablokoval kus cesty.

Vodopád LatefossenVodopád je vysoký jen nějakých 165 m. Je unikátní díky dvěma silným proudům, které stékají z jezera Lotevatnet a těsně před kamenným mostem se pojí v jeden celistvý vodopád a za mostem se společně vlévají do řeky Gronsdalslona. Nahoru vede cestička, ale my jsme se vyšplhali jen na pár šutrů, těsně za infocentrem, protože to šíleně klouzalo a vodopád byl tak silný, že bychom schytali, dnes rozhodně nechtěnou, studenou sprchu.

Ze všech vodopádů, které jsme v Norsku navštívili, se mi tento zamlouvá nejvíc.

Popojíždíme dál už značně vyhladovělí a hledáme místo pro dnešní kempování. V těchto místech jich je pramálo, všude jen skály, řeky, vodopády… bude to těžké. Parkujeme na odpočívadle a jdeme vařit těstoviny s tuňákem a kečupem. Je celkem zima, tak se zahříváme u vařící vody. Kačka s Ondrou nasedají do jedné dodávky a jdou projet kousek okolí, zda tam nebude nějaký plácek. Vrací se však s nepořízenou.

Po nějaké době naskakujeme zpět do aut a zkoušíme štěstí jinde. Dlouhé hodiny projíždíme okolí fjordu, ale moc tu toho není. Stmívá se a začínáme být zoufalí. Když už přijíždíme až na samý konec cesty, kde už je pouze nájezd na trajekt, druhé auto se trhá. Připojuje se k nim i Kristýna z našeho auta a odjíždějí hledat místo na spaní sami. Prý něco zahlédli opodál u řeky.

My se vracíme zpět tou samou trasou. Cestou už usínám a budím se v nějakých serpentinách. Ještě, že je tma a nevidím, kudy to jedeme. Asi by ten výhled moc příjemný nebyl. Ondráš to nakonec vzal až na parkoviště nad městečkem Tyssedal, ze kterého budeme vyrážet na Trolltungu. Cesta vede šílenými serpentinami stále výš a výš a odkrývá pohled na takové srázy, ze kterých mrazí.

Kolem jedné ráno přijíždíme na rozlehlé parkoviště a Ondráš usíná, jen co zastaví. Venku prší a v dáli vidíme jen poloprázdné parkoviště a záchodky.

Prý budeme dnes nocovat v autě… no bezva. Jsme nadšení jak blechy. Prostřídáme se na záchodě a vytahujeme spacáky, abychom si ustlali vsedě. Po nějaké době se Ondráš probouzí z limbu, patrně s logem volantu na půlce obličeje, a zkouší parkoviště ještě jednou projet. Třeba najdeme alespoň malý plácek pro jeden stan… a usmívá se na nás štěstí největší. Kousek dál je travnatá plocha a na ní už pár postavených stanů. Ani tomu nemůžeme uvěřit. S nadšením vylézáme a stavíme si obydlí. Nevíme, zda je to povolené tady stanovat, ale v tuto chvíli je nám to upřímně jedno. Zalézáme do stanu a prakticky ihned usínáme, za doprovodu bubnujících kapek na naši plátěnou střechu.

Vydáno: 20.3.2018 20:00 |
Přečteno: 288x |
Autor: Cathia
 | Hodnocení:

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

TOPlist
© 2010 - 2017 Cestování - Cathia.cz   •   Design made by Cathia © 2017  •   CMS - Sunlight